Studieområde:
Med varm eller kall hand?
– Bemötandet av män och kvinnor i det företagsfrämjande systemet
Män och kvinnor som driver företag ska ha likvärdiga villkor i det företagsfrämjande systemet. Genom ett fältexperiment där en fiktiv manlig och kvinnlig företagare närmar sig det företagsfrämjande systemet som kunder, försöker vi besvara frågan om män och kvinnor har likvärdig tillgång till offentligt finansierad företagsrådgivning.
I det första mötet med det företagsfrämjande systemet får män och kvinnor svar i samma utsträckning och det finns inga skillnader i svarstid. Däremot finns vissa skillnader i svarens innehåll.
Inledning
Inom ramen för regeringens satsning på att främja kvinnors företagande finns särskilda insatser för att främja likvärdig tillgång till det företagsfrämjande systemet oavsett kön. I denna studie studeras bemötandet av män och kvinnor i det företagsfrämjande systemet. Studien är ett fältexperiment där ett antal företagsfrämjande aktörer får en identiskt fiktiv förfrågan om hjälp med en situation i anslutning till start eller expansion av ett företag. Hälften av förfrågningarna kommer från en kvinna och hälften har en man som avsändare. De dimensioner där bemötandet mäts är eventuella skillnader i svarsfrekvens, svarstid, konkretion i svaren samt antalet ord och positiva ord när frågeställaren är en man respektive kvinna.
Resultat
Det finns inga statistiskt säkerställda skillnader mellan svaren till män respektive kvinnor vad gäller andelen förfrågningar som fått svar inom en vecka från när frågan skickades ut. Det finns inte heller några skillnader i svarstid beroende på kön. Svaren på de brev där en kvinna var frågeställare var dock mindre konkreta i sin respons och fick i mindre utsträckning ett förslag på tid för möte. Svaren till den kvinnliga frågeställaren innehöll i genomsnitt fler positiva ord än svaren till den manliga frågeställaren.
Slutsatser
Den huvudsakliga skillnaden i det första bemötandet är att den manliga frågeställaren får mer konkret respons än den kvinnliga frågeställaren. I övriga dimensioner verkar bemötandet vara likvärdigt oavsett om frågeställaren är kvinna eller man. Konkret respons kan vara av betydelse för i vilken utsträckning tjänsten utnyttjas vidare.
Rekommendationer
Utbildning av företagsfrämjande aktörer och aktiva rådgivare om hur omedvetna föreställningar om kön påverkar respons och hur man aktivt arbetar med föreställningar om kön bör erbjudas som en naturlig del av all professionell utveckling. Redan existerande redskap och strategier bör implementeras på bred front, så att arbetet med att erbjuda ett företagsfrämjande på lika villkor inte enbart sker i de organisationer och regioner där ett engagemang redan finns.
Fortsatt lärande
Studien berör endast det allra första mötet med det företagsfrämjande systemet. Det behövs ytterligare kunskap om innehållet i information och rådgivning varierar beroende på frågeställarens kön, vilket kan ha betydande konsekvenser för ett företagsfrämjande på lika villkor.
Med varm eller kall hand? – Bemötandet av män och kvinnor i det företagsfrämjande systemet
Serienummer: PM 2015:18
Diarienummer: 2013/001
Ladda ner rapporten Pdf, 924.1 kB.
En del av kunskapsprojektet:
Delstudier i projektet
Den här studien är en del av ett kunskapsprojekt där följande studier också ingår.